Cari Blog Ini
Sabtu, 21 Julai 2012
Luahan Hati Anak Murid mu
LUAHAN HATI ANAK MURIDMU
Jangan pekikkan ke telingaku lagi!
Kata-kata nista itu
Ia buat hatiku terusik
Ia membuat jasadku menjadi lemah
Aku tahu kejahilanku
Akalku lemah untuk menerima
Walau telah sedaya upaya aku mencuba
Namun kecundang di penghujungnya
Lalu
Masih bersalahkah aku
Masih layakkah aku dicemuh sebegitu
Di hadapan rakan-rakanku
Tolong cikgu!
Kata-kata itu tidak layak untuk aku
Untuk aku yang serba kekurangan ini
Untuk aku yang bergelar anak muridmu
Aku juga ingin sepintar mereka
Yang pantas mengira apabila diminta
Yang hebat dalam membina ayat
Yang kuat ingatan dalam menghafal
Aku tidak setanding mereka semua
Tapi cikgu
Aku kenal huruf A
Aku kenal alif, ba dan ta
Aku boleh membaca dua suku kata
Aku anak muridmu cikgu
Yang mungkin terpinggir dalam perjalanan
Yang tersadung kaki semasa berlari
Yang tergelincir ketika cuba mendaki
Aku masih berpeluang untuk bangun
Berlari seperti mereka
Mendaki seperti mereka
Dan suatu masa
Aku ingin menjadi insan berguna
SETIAP hari kita memohon doa ke hadrat Allah SWT sama ada pada waktu malam ataupun siang. Namun doa yang kita baca, lafaz yang dipohon kepada-Nya itu adakah dilakukan dengan penuh kesungguhan dan keyakinan?
Soalan ini perlu kita tanya pada diri sendiri dan perlu dijawab dengan penuh jujur dan keikhlasan. Ini kerana kita mesti meyakinkan Allah dengan keyakinan yang sekuat-kuatnya tanpa batasan.
Keyakinan dengan penuh tulus dan keikhlasan tanpa kepentingan-kepentingan tertentu. Sebagai seorang Islam kita wajib meyakini di atas segala kekuasaan Allah SWT, Yang Maha Menguasai dan Maha Mengetahui.
Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan pada masa orang-orang yang beriman melihat tentera Al-Ahzaab, berkatalah mereka: “Inilah yang telah dijanjikan Allah dan Rasul-Nya kepada Kami dan benarlah (Apa yang telah dijanjikan) Allah dan Rasul-Nya” dan (angkatan tentera musuh yang mereka lihat) itu tidak memberi sebarang kesan kepada mereka selain daripada menambahkan iman dan penyerahan diri mereka bulat-bulat kepada Allah. (al-Ahzab: 22)
Rancangan Pengajaran Harian
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MUZIK
Mata Pelajaran : Pendidikan Muzik
Kelas : 3 Anggerik
Masa : 9.00-10.00 Pagi
Bil. Murid : 32 orang
Aspek : Persepsi Estetik
Item : 1.2.3 Warna Ton
Kemahiran : 1.1 Menamakan alat perkusi
1.2 Memainkan alat perkusi mengiringi lagu yang telah dipelajari mengikut detik lagu.
Objektif : Pada akhir pelajaran ini, murid dapat :
1. Mengecam dan menamakan alat perkusi dengan betul.
2. Memainkan alat perkusi mengiringi lagu mengikut detik.
Pengetahuan 1. Murid-murid sudah mengenali alat-alat perkusi.
Sedia ada : 2. Murid-murid sudah belajar menyanyikan lagu Lenggang
Kangkung.
. KBKK : 1. Membanding Beza
2. Mengecam
Penerapan Nilai : i) Berkerjasama
ii) Mengikut peraturan iii) Berdisiplin
Bahan Bantu Mengajar : i) Komputer
ii)LCD
iii) Kastanet, kerincing , tamborin
iv) Kibod
LANGKAH ISI PELAJARAN AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN CATATAN
SET INDUKSI
(5 minit)
Menamakan alat perkusi
1.Guru meminta seorang murid datang ke hadapan kelas untuk mengeluarkan alat perkusi daripada kotak yang disediakan.
2.Murid lain diminta menamakan alatan yang ditunjukkan oleh rakan mereka.
3.Guru mengaitkan dengan isi pelajaran.
KB:
Hubung kait.
BCB:
Mengumpul
Dan
memproses.
BBM:
Alat perkusi
LANGKAH 1
(15 minit)
1. Mengecam dan mengenal pasti bunyi alat perkusi. ( Warna Ton
(SP)
1.Guru memainkan alat-alat perkusi mengikut detik lagu.
2.Guru meminta murid mengajuk bunyi alat-alat tersebut sambil menepuk detik.
3.Guru membahagikan
murid kepada 3 kumpulan.
Kump.1-Kastanet
Kump.2- Tamborin Kump.3-Kerincing
4.Guru membimbing murid bermain alat perkusi mengikut skor perkusi dalam kumpulan masing-masing.
5. Murid bermain alat perkusi mengikut detik dengan bimbingan guru.
BBM: Kastanet
Tamborin
Kerincing
KBKK: Membanding beza
Kontekstual :
- Meneroka
- Menemui
Kecerdasan
Pelbagai :
-Muzikal
-Kinestetik
LANGKAH 2
(20 Minit)
Menyanyikan lagu ‘Lenggang Kangkung’.
Menyanyi sambil
menepuk detik lagu.
LENGGANG-LENGGANG KANGKUNG
KANGKUNG TEPI TELAGA (2 KALI)
BALIK DARI MENYABUNG MAKANLAH NASI SAHAJA (2 KALI)
LENGGANG-LENGGANG KANGKUNG
KANGKUNG TEPI TELAGA (2 KALI)
JANGAN BERCAKAP BOHONG
NANTI ORANG TIDAK SUKA (2 KALI)
1. Guru memaparkan slaid lirik lagu lenggang kangkung
2.Murid membaca lirik lagu.
3.Guru meminta murid menyanyikan lagu ‘Lenggang Kangkung’ dengan iringan kibod.
4.Murid menyanyi lagu tersebut dengan iringan muzik.
5.Latihan menepuk detik lagu dengan bimbingan guru.
BBM:
Slaid lirik lagu
‘Lenggang Kangkung”
Komputer
Kibod
LANGKAH 3
(15 minit)
1.Bermain alat-alat perkusi mengiringi lagu ‘Lenggang Kangkung’.
2.Gabungjalin
.
1. Guru meminta semua murid bermain alat perkusi secara serentak mengiringi lagu ‘Lenggang Kangkung’.
2. Murid-murid bermain alat- alat tersebut secara serentak dengan bimbingan guru.
3. Guru memberi
peneguhan positif kepada murid-murid yang bermain alat dengan betul.
BBM:
Kastanet
Kerincing
Tamborin
Kibod
PENUTUP
(5 Minit)
Rumusan isi pelajaran:
1.Guru membuat rumusan tentang isi pelajaran.
2.Persembahan nyanyian dan permainan alat perkusi
BBB:
Alat Perkusi
Kibod
IMPAK
Peranan Muzik Kepada Manusia
Muzik boleh menghilangkan perasaan yang tertekan, ketakutan, kekeliruan, kurangnya konsep kendiri dan sebagainya. Program Pendidikan Muzik yang baik boleh dikaitkan dengan pembelajaran kanak-kanak Bermasalah Pembelajaran dengan mencapai perkara yang terkandung dalam setiap pembelajaran. Perkara-perkara tersebut adalah kemahiran mengetahui, kemahiran berfikir, kemahiran melaksana dan kemahiran untuk mencipta. Ini akan menjadikan seseorang yang mempunyai semua kemahiran ini lebih kreatif, inovatif, berpengetahuan dan intelektual. (Rozaimah Mohamed : 1997 : 60)
Aktiviti-aktiviti yang dijalankan dalam Pendidikan Muzik banyak melibatkan pergerakan sensori motor, penggunaan persepsi visual (belajar melalui penglihatan) dan auditori (belajar melalui pendengaran). Setiap pergerakan yang dilakukan adalah berdasarkan kepada irama dan melodi yang didengar dan dilihat setelah ditunjukkan oleh guru. Secara tidak langsung, ini mempengaruhi pembacaan murid untuk memahami setiap simbol huruf yang ada di dalam pembelajaran bahasa serta mempunyai kemahiran untuk mendengar arahan dan memberikan perhatian terhadap pengajaran yang dijalankan.
Kaedah muzik mempunyai tujuan dan faedah dalam meningkatkan pencapaian berbahasa bagi kanak-kanak Bermasalah Pembelajaran seperti (Masrun 1990 : 90) : -
a. Muzik merupakan teknik mengulangkaji atau pengukuhan satu-satu aspek isi pengajaran yang berkesan.
b. Menjadi bahan rangsangan bagi memulakan pengajaran untuk menarik minat murid.
c. Merupakan masa istirahat yang berfaedah, menghilangkan letih dan bosan.
d. Keseronokan nyanyian atau muzik akan menghidupkan keinginan pelajar-pelajar untuk belajar, berfikir, mendengar dan mengeluarkan buah fikiran.
e. Mengekalkan minat belajar, memberikan keseronokan dan menggerakkan murid mengambil bahagian dengan cergas.
Muzik terhasil apabila rangkaian bunyi yang diorganisasikan dengan betul. Muzik dicipta oleh manusia itu sendiri dan ia merupakan aktiviti manusia sama seperti bagaimana manusia mencipta bahasa, pakaian dan makanan. Dunia muzik amatlah luas dan meliputi segenap aspek yang kompleks. Ia bukan sahaja meliputi setiap muzik yang telah diciptakan manusia seperti nyanyian rakyat, simfoni, alatan muzik, vokal, elektronik, rock, balada dan sebagainya tetapi ia juga meliputi aktiviti seperti menyanyi, mendengar, menganalisis dan mencipta. Muzik terdiri dari notasi-notasi muzik mengikut nilainya. Muzik bukan hanya mengandungi komponen-komponen muzik seperti melodi dan irama yang ditetapkan, malah ianya juga boleh dikatkan dengan pelbagai kaedah samada bahasa, matematik dan sosial. Dengan kata lain, muzik adalah objek yang boleh digubah dan diubahsuai serta merupakan proses yang melibatkan tindakan menghasil dan menghasilkan semula muzik.
Nyanyian adalah satu cara bukan lisan dalam mengetahui dan membolehkan murid-murid menyatakan idea tanpa mengira keupayaan lisan mereka. Pada masa yang sama, nyanyian dapat membantu kanak-kanak memperkembangkan perbendaharaan kata dan pemahaman bahasa. Ini adalah kerana secara semulajadinya, nyanyian adalah multimodal, dimana ia merangsang mata, telinga dan otot yang seiring dengan minda. Kanak-kanak yang memunyai ketidakupayaan dalam satu sensori, masih dapat terlibat dalam muzik menggunakan deria-deria lain.
Di Malaysia khususnya, penghasilan muzik serta nyanyian secara umumnya adalah percubaan secara kolaboratif. Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran nyanyian di sekolah-sekolah Malaysia, nyanyian pada kebiasaannya adalah dihasilkan dan dipelajari dalam kumpulan berbanding secaraindividu. Ini adalah lebih tepat untuk program muzik pra-sekolah dan sekolah rendah. Nyanyian sebagai satu seni yang kronologikal, dimana ia adalah dipelajari mengikut urutan serta mencabar minda untuk menfenalpasti bentuk dan merentasi masa, yang mana meruoakan satu kemahiran yang kerap diperlukan untuk perkembangan kanak-kanak yang menghadapi masalah ingatan dan mengenalpasti bentuk.
Melalui pendekatan nyanyian juga didapati bahawa murid mempunyai ingatan yang lebih baik terhadap bunyi sebutan suku kata, di mana murid dapat menyebut dengan tepat sesetengah suku kata. Dalam mempelajari mana-mana bahasa pertuturan, faktor kebolehan mendengar menghalang seseorang itu mengajuk atau meniru bunyi-bunyi sesuatu bahasa yang dipelajari. Ramai daripada kalangan kita tidak dapat bertutur dalam bahasa yang tidak pernah kita dengar kerana tidak pernah mendengar bunyi bahasa berkenaan. Jordan Rita (1999) pula menyatakan bahawa kaedah Oral-Auditory adalah sangat berkesan untuk kanak-kanak bermasalah pendengaran mempelajari bahasa dengan lebih berjaya melalui interaksi yang berterusan dan konsisten dengan bantuan dan sokongan persekitaran ahli keluarga.
(Chris dan Charles, 2001) juga memberikan panduan pengalaman muzikal murid-murid bermasalah pembelajaran. Panduan-panduan ini termasuklah penggunaan unsur nyanyian seperti renj, vocal, melodi, harmoni, irama, makna perkataan dan pergerakan.
Renj vokal murid-murid adalah terhad, biasanya dalam satu oktaf dan pada renj yang rendah, iaitu daripada not c ke c’. Guru perlulah bina keyakinan murid pada renj yang rendah, dan diikuti dengan memperkembangkan renj yang lebih tinggi.
Daripada segi melodi, guru perlu pilih lagu yang mempunyai jarak interval yang kecil dan elakkan daripada not yang melompat tinggi kerana renj vocal kanak-kanak secara umumnya adalah rendah. Irama yang digunakan perlulah terdiri daripada corak irama yang mudah untuk diikuti dan tidak terlalu kompleks agar ianya senang dipelajari.
Dalam penerapan unsur harmoni, perlu dihadkan penggunaan kord pada keyboard, Omnichord atau gitar. Lagu nyanyian akan menjadi lebih mudah semasa dipelajari.Dalam memberikan pengalaman muzikal kepada murid-murid bermasalah pembelajaran, makna perkataan dalam nyanyian perlu diberi perhatian. Pilih lagu yang sesuai dengan tahap intelektual umur daripada umur kronologikal murid.
Tamborin
Peralatan muzik perkusi yang sesuai dan mudah digunakan dalam pengajaran dan Muzik Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran peringkat rendah.
Rancangan Pengajaran Muzik Tahun 1
Mata Pelajaran Pendidikan Muzik
Tahun 1
Masa 2 x 30 minit
Aspek Pengalaman Muzikal
Item 2.1 Pengetahuan Teknik
2.1.2 Teknik dalam permainan perkusi
• Memegang dan mengendalikan
• Memainkan
Hasil
Pembelajaran
1. Memegang kastanet dengan betul.
2. Memainkan kastanet mengikut teknik yang betul.
Pengetahuan
Sedia Ada
1. Murid pernah menyanyi lagu ‘Telefonku’.
2. Murid pernah menepuk detik mengikut ikon.
Aktiviti 1. Permainan jigsaw telefon dan kastanet.
2. Mengulangkaji lagu ‘Telefonku’ dengan iringan muzik
sambil menepuk detik.
3. Memperkenal kastanet. Murid diberi peluang merasai
bentuk fizikal kastanet dan memainkan secara bebas
dengan iringan muzik.
4. Dengan bimbingan guru, murid memegang dan memainkan
kastanet dengan teknik yang betul.
5. Murid memainkan detik pertama dan ketiga berdasarkan
lagu ‘Telefonku’.
6. Latihan memainkan detik menggunakan kastanet.
Contoh aktiviti kumpulan:
Kumpulan 1
memainkan kastanet mengikut detik pertama dan ketiga dalam
lagu ‘Telefonku’.
Kumpulan 2
menyanyikan lagu.
(Kumpulan 1 dan 2 bertukar-tukar aktiviti).
Elemen Strategi Kontekstual
• Mengaplikasikan
Bahan Keratan gambar telefon, rakaman lagu ‘Telefon Ku’, kastanet dan
beberapa alat perkusi ringan lain.
Peranan muzik kepada diri manusia
Muzik boleh
menghilangkan perasaan yang tertekan, ketakutan, kekeliruan, kurangnya konsep
kendiri dan sebagainya. Program Pendidikan Muzik yang baik boleh dikaitkan
dengan pembelajaran kanak-kanak Bermasalah Pembelajaran de
ngan mencapai perkara yang terkandung dalam setiap pembelajaran. Perkara-perkara tersebut adalah kemahiran mengetahui, kemahiran berfikir, kemahiran melaksana dan kemahiran untuk mencipta. Ini akan menjadikan seseorang yang mempunyai semua kemahiran ini lebih kreatif, inovatif, berpengetahuan dan intelektual. (Rozaimah Mohamed : 1997 : 60)
ngan mencapai perkara yang terkandung dalam setiap pembelajaran. Perkara-perkara tersebut adalah kemahiran mengetahui, kemahiran berfikir, kemahiran melaksana dan kemahiran untuk mencipta. Ini akan menjadikan seseorang yang mempunyai semua kemahiran ini lebih kreatif, inovatif, berpengetahuan dan intelektual. (Rozaimah Mohamed : 1997 : 60)
Aktiviti-aktiviti
yang dijalankan dalam Pendidikan Muzik banyak melibatkan pergerakan sensori
motor, penggunaan persepsi visual (belajar melalui penglihatan) dan auditori
(belajar melalui pendengaran). Setiap pergerakan yang dilakukan adalah
berdasarkan kepada irama dan melodi yang didengar dan dilihat setelah
ditunjukkan oleh guru. Secara tidak langsung, ini mempengaruhi pembacaan murid
untuk memahami setiap simbol huruf yang ada di dalam pembelajaran bahasa serta
mempunyai kemahiran untuk mendengar arahan dan memberikan perhatian terhadap
pengajaran yang dijalankan.
Kaedah muzik mempunyai tujuan dan
faedah dalam meningkatkan pencapaian berbahasa bagi kanak-kanak Bermasalah
Pembelajaran seperti (Masrun 1990 : 90) : -
a. Muzik merupakan teknik mengulangkaji atau
pengukuhan satu-satu aspek isi pengajaran yang berkesan.
b. Menjadi bahan rangsangan bagi memulakan
pengajaran untuk menarik minat murid.
c. Merupakan masa istirahat yang berfaedah,
menghilangkan letih dan bosan.
d. Keseronokan nyanyian atau muzik akan
menghidupkan keinginan pelajar-pelajar untuk belajar, berfikir, mendengar dan
mengeluarkan buah fikiran.
e. Mengekalkan minat belajar, memberikan
keseronokan dan menggerakkan murid mengambil bahagian dengan cergas.
Muzik terhasil
apabila rangkaian bunyi yang diorganisasikan dengan betul. Muzik dicipta oleh
manusia itu sendiri dan ia merupakan aktiviti manusia sama seperti bagaimana
manusia mencipta bahasa, pakaian dan makanan. Dunia muzik amatlah luas dan
meliputi segenap aspek yang kompleks. Ia bukan sahaja meliputi setiap muzik
yang telah diciptakan manusia seperti nyanyian rakyat, simfoni, alatan muzik,
vokal, elektronik, rock, balada dan sebagainya tetapi ia juga meliputi aktiviti
seperti menyanyi, mendengar, menganalisis dan mencipta. Muzik terdiri dari
notasi-notasi muzik mengikut nilainya. Muzik bukan hanya mengandungi
komponen-komponen muzik seperti melodi dan irama yang ditetapkan, malah ianya
juga boleh dikatkan dengan pelbagai kaedah samada bahasa, matematik dan sosial.
Dengan kata lain, muzik adalah objek yang boleh digubah dan diubahsuai serta
merupakan proses yang melibatkan tindakan menghasil dan menghasilkan semula
muzik.
Nyanyian adalah satu cara bukan lisan dalam
mengetahui dan membolehkan murid-murid
menyatakan idea tanpa mengira keupayaan lisan mereka. Pada masa yang sama,
nyanyian dapat membantu kanak-kanak memperkembangkan perbendaharaan kata dan
pemahaman bahasa. Ini adalah kerana secara semulajadinya, nyanyian adalah
multimodal, dimana ia merangsang mata, telinga dan otot yang seiring dengan
minda. Kanak-kanak yang memunyai ketidakupayaan dalam satu sensori, masih dapat
terlibat dalam muzik menggunakan deria-deria lain.
Di Malaysia
khususnya, penghasilan muzik serta nyanyian secara umumnya adalah percubaan
secara kolaboratif. Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran nyanyian di
sekolah-sekolah Malaysia, nyanyian pada kebiasaannya adalah dihasilkan dan
dipelajari dalam kumpulan berbanding secaraindividu. Ini adalah lebih tepat
untuk program muzik pra-sekolah dan sekolah rendah. Nyanyian sebagai satu seni
yang kronologikal, dimana ia adalah dipelajari mengikut urutan serta mencabar
minda untuk menfenalpasti bentuk dan merentasi masa, yang mana meruoakan satu
kemahiran yang kerap diperlukan untuk perkembangan kanak-kanak yang menghadapi
masalah ingatan dan mengenalpasti bentuk.
Melalui
pendekatan nyanyian juga didapati bahawa murid mempunyai ingatan yang lebih
baik terhadap bunyi sebutan suku kata, di mana murid dapat menyebut dengan
tepat sesetengah suku kata. Dalam
mempelajari mana-mana bahasa pertuturan, faktor kebolehan mendengar menghalang
seseorang itu mengajuk atau meniru bunyi-bunyi sesuatu bahasa yang dipelajari.
Ramai daripada kalangan kita tidak dapat bertutur dalam bahasa yang tidak
pernah kita dengar kerana tidak pernah mendengar bunyi bahasa berkenaan. Jordan
Rita (1999) pula menyatakan bahawa kaedah Oral-Auditory adalah sangat berkesan
untuk kanak-kanak bermasalah pendengaran
mempelajari bahasa dengan lebih berjaya melalui interaksi yang berterusan dan
konsisten dengan bantuan dan sokongan persekitaran ahli keluarga.
(Chris dan
Charles, 2001) juga memberikan panduan pengalaman muzikal murid-murid
bermasalah pembelajaran. Panduan-panduan ini termasuklah penggunaan unsur
nyanyian seperti renj, vocal, melodi, harmoni, irama, makna perkataan dan
pergerakan.
Renj vokal
murid-murid adalah terhad, biasanya dalam satu oktaf dan pada renj yang rendah,
iaitu daripada not c ke c’. Guru perlulah bina keyakinan murid pada renj yang
rendah, dan diikuti dengan memperkembangkan renj yang lebih tinggi.
Daripada segi
melodi, guru perlu pilih lagu yang mempunyai jarak interval yang kecil dan
elakkan daripada not yang melompat tinggi kerana renj vocal kanak-kanak secara
umumnya adalah rendah. Irama yang digunakan perlulah terdiri daripada corak
irama yang mudah untuk diikuti dan tidak terlalu kompleks agar ianya senang
dipelajari.
Dalam penerapan
unsur harmoni, perlu dihadkan penggunaan kord pada keyboard, Omnichord atau
gitar. Lagu nyanyian akan menjadi lebih mudah semasa dipelajari.Dalam
memberikan pengalaman muzikal kepada murid-murid bermasalah pembelajaran, makna
perkataan dalam nyanyian perlu diberi perhatian. Pilih lagu yang sesuai dengan
tahap intelektual umur daripada umur kronologikal murid.
Rabu, 18 Julai 2012
Isnin, 16 Julai 2012
Langgan:
Catatan (Atom)